Onvoldoende aandacht voor balans in het onderwijs

Vrijdag 10 november zijn we in Arnhem het gesprek aangegaan met Esther Tortolero over wat er speelt in het onderwijs. Esther is ruim 15 jaar werkzaam in het onderwijs en wilde graag in gesprek hierover. Het was een zeer goed gesprek!

In het onderwijs is er vooral veel aandacht voor bewust mediagebruik. In het eerste jaar is er al lesmateriaal om thema’s als sexting en cyberpesten aan te pakken onder middelbare scholieren. Ook worden afspraken gemaakt over hoe de whatsappgroep gebruikt gaat worden onderling. Een goed teken dus!

Een verbod lost niets op!

Maar, blijkt uit het gesprek, er is nog onvoldoende aandacht voor balans in mediagebruik. Docenten zijn te snel geneigd om het te verbieden, zelfs wanneer de leerling een digitale agenda heeft of een tekst vanaf het scherm leest. Een verbod is alles behalve de oplossing voor het probleem. Een verbod lost namelijk niets op: leerlingen raken alleen maar uitgedaagd wanneer er sprake is van een verbod. Tieners zoeken graag de grenzen op wanneer ze zichzelf en de wereld ontdekken en juist zelfstandig willen worden. Absoluut herkenbaar! We hebben allemaal die periode gehad.

“Het gaat om welbewust en weloverwogen een keuze te maken. Iets verbieden of niet aanbieden maakt dat ze niet leren om die keuze te maken, er is immers geen keuze?” – Esther

Een verbod stelt dus alleen maar het probleem uit. Vanaf een bepaald moment komt de leerling in een vrije val omdat het doorstroomt naar het hoger onderwijs. Daar waar van je wordt verwacht dat je oud en wijs genoeg bent om het zelf te bepalen. Daar ontstaat dus een gat omdat de tiener vaardigheden mist.

Tijd voor actie!?

Een leerling wilt dus zelf meer in controle zijn. Een tiener wilt zelf een keuze kunnen maken. Al maken ze soms niet de beste keuzes, omdat de prefrontale cortex niet volledig ontwikkeld is. Maar daarvoor zit hij/zij immers op school. Dat er actie nodig is blijkt zijn deze week ook uit de twee rapporten die zijn gepubliceerd door Mediawijsheid “Vanzelf mediawijs” en Kennisnet “Monitor Jeugd en Media”. Dus docent, wat ga je doen om de tiener te leren om bewuste keuzes te maken? Hoe ga je ervoor zorgen dat deze tiener straks weet wat zelfregulering is?

Lees ook